Kitap incelemesi: Kate Strasdin’in Elbise Günlüğü

ELBİSE GÜNLÜĞÜ: Viktorya dönemi kadın gardırobunun sırlarıkaydeden Kate Strasdin


Giyinme biçimimiz kimliğimizin temel bir ifadesidir: Giysiler estetik zevkin, kültürel değerlerin ve sosyal statünün göstergesi olarak işlev görür. Yaklaşık 200 yıl önce gardırobunu belgeleyen İngiliz Anne Sykes için kıyafetleri onun mirası.

Dress Diary, bu kişisel moda tarihinin merceğinden 19. yüzyıldaki yaşamın canlı bir portresini çiziyor. Girişleri kelimeler değil, kumaş kırıntıları – moda tarihçisi Kate Strasdin’in Camden’deki bir pazar tezgahında onlarca yıl geçirdikten ve bunları sakladıktan sonra eline geçen ciltli bir albümdeki 2.000’den fazla tekstil parçası. Olağanüstü bir şey bulduğunu hemen anladı.


Şu ya da bu türden koleksiyon tutmak, Viktorya döneminde popüler bir hobiydi, ancak Strasdin, bu özel giysi günlüğünün gözden kaçmasının (ve belki de buna benzer diğerlerinin günümüze ulaşamamasının) nedeninin, “var olmanın çifte” Utancı olduğunu tahmin ediyor. “ağırlıklı olarak kadın deneyimleri ve giyim hakkında” – tarihsel olarak değersizleştirilmiş endişeler. Hepsi tek bir sahibine odaklanan diğer birkaç iyi bilinen tekstil koleksiyonu albümünün aksine, bu albüm 100’den fazla konudan katkı içeriyor: arkadaşlar, aile üyeleri, yurtdışında tanışılan tanıdıklar. Altı yıl boyunca Strasdin, bu günlüğün ve zengin bir tüccarın karısı olan Bayan Anne Sykes olarak tanımladığı sahibinin gizemlerini çözmek için ayrıntılı bir araştırma başlattı.


Açılış girişi, Sykes’ın 1838’deki evlilik yıldönümünü güzel bir dikdörtgenle anıyor. beyaz kareli muslin ve bir parça bobin danteli. Takip edenlerin her biri dikkatlice açıklamalı ve adlar, konumlar ve olaylarla etiketlenmiştir. Bu günlük sayfalarının tıpkıbasımları, tam renkli bir ekte çoğaltılmıştır.

Cesur bir dedektif gibi, Strasdin her ipucunu takip ediyor ve Anne Sykes’ın hayatını yeniden inşa ediyor – hikayesini daha geniş bir tarihsel anlatıya yerleştirirken öznesini karanlıktan çekip çıkarıyor.

Strasdin, 1830’lardan 1870’lere kadar olan ve dramatik değişimlerle damgasını vuran bir moda çağına ışık tutuyor. Kumaş parçaları, “tüm gürültüsü, rengi ve yeniliği ile 19. yüzyılın endüstriyel girdabına” tanıklık ediyor. Karalama defteri, dikiş makinesinin icadı, kafesli kabarık eteklerin tanıtılması ve büyük mağazanın yükselişi gibi etkili gelişmeleri belgeliyor.

Yazar, son derece grafik düzyazı ve moda işaretlerinin reprodüksiyonlarının bir kombinasyonunu kullanarak, moda silüetlerinin evrimini anlatıyor ve küçük kumaş parçalarının bitmiş giysiler olarak nasıl görünebileceğini hayal etmemize yardımcı oluyor. Yine de, bu kadın gardıroplarını ve dünyalarını hayata geçiren, Viktorya dönemi kıyafet uygulamalarını çevreleyen ek sosyo-kültürel bağlamdır.


Sykes’ın kendi gardırobundan bir dizi baskılı pamuklu, ailesinin zenginliğinin kaynağı olduğunu kanıtlıyor. Önde gelen bir Lancashire fabrika sahibinin kızı olan Anne, Strasdin’in dikkatli bir şekilde küresel pamuk ticareti bağlamına oturttuğu hoş bir yetişme ortamına sahipti. “Misses Wrigley”deki soluk ipek desenler, görkemli havai fişekleri çağrıştırıyor ve “kısmen filizlenen orta sınıf sayesinde giyimin giderek daha karmaşık hale geldiği” bir dönemde giyim kuşamını yöneten ayrıntılı toplumsal kurallardan söz ediyor. gün ve Sebep.”


Bir Hannah Coubrough tarafından bağışlanan, çoğunlukla siyah kumaş parçalarından oluşan üçlü, Coubrough’nun annesinin ölümünün ardından bir yas dönemine işaret ediyor ve Strasdin’in Viktorya dönemi “yüzyıl ilerledikçe daha da güçlenen yas kültü”nü çevreleyen katı görgü kurallarını tartışmasına izin veriyor. . Bu arada, uygun bir şekilde Bridget Anne Peacock adlı bir bayana atfedilen elbiselerdeki morun canlı tonları, sentetik boyaların gelişinin habercisi ve bununla birlikte, yeşil boya izi bırakan arsenikli boyaları tartışmak için karşı konulamaz bir fırsat. arkalarında renkli kurbanlar.

Yazar, kaynak materyalinin sınırlamaları konusunda açık ve “vücutlarını giydiren kumaşlar aracılığıyla böyle bir samimiyet sunan, ancak aslında çok az şey ortaya çıkaran” elbise günlüğünün paradoksuna işaret ediyor. Ve günlüğün sayfalarında saklanan malzeme gibi, ortaya çıkan hikayeler de parçalıdır. Strasdin, gazete makaleleri, nüfus sayımları, gemi manifestoları, davranış kuralları, hayatta kalan mektuplar ve çağdaş edebiyattan yararlanarak anlatısını ustaca detaylandırmayı başarıyor. Daha da etkileyici olanı, pandemi sırasında araştırmasının çoğunu uzaktan yürütüyor olması ve bu da onu çevrimiçi kaynaklarla sınırlandırıyor. (Açık erişim dijitalleştirme arşivleri için bir argüman olsaydı, bu olurdu.)

Strasdin’in Viktorya dönemi kıyafetleriyle ilgili ayrıntılı açıklaması, moda tarihi meraklılarını kesinlikle heyecanlandıracak, ancak The Dress Diary çok daha çekici. Bir sosyoloji çalışması ve doğası gereği disiplinler arası bir alan olarak moda tarihinin, endüstri ve estetiği, teknoloji ve ticareti ayrılmaz bir şekilde birbirine bağlayan bir kanıtıdır. Bu araştırma başarısı, giyim biliminin yüceliğini temsil ediyor ve bu bulgulara dayanarak Kate Strasdin, “kıyafetin yüzeysel ve önemsiz olduğu yönündeki köklü algıya” meydan okuyan ilgi çekici bir anlatı hazırlıyor.

Anne Sykes ve kitabındaki diğer kadınlar için çabaları çok önemli. Bu günlük, onların varlığının bir kaydı olarak hizmet ediyor ve “günlük yaşamdaki katılımcıların” yaşadığı geçici dünyaya bir bakış sunuyor.


Raissa Bretaña, New York merkezli bir moda tarihçisi ve Fashion Institute of Technology’de Sanat Tarihi Bölümü’nde öğretim üyesidir.


ELBİSE GÜNLÜĞÜ: Viktorya dönemi kadın gardırobunun sırları | Kate Strasdin tarafından | Resimli | 303 sayfa | Pegasus Kitapları | 28,95 dolar