Mutfağı havaya uçurmak isteyen amatör şef

Yemek yapmaktan bahsederken neden bahsetmiyoruz? Bir arkadaşınıza tarif gönderirken sıçrayan yağdan, tavayı tutmanın fizikselliğinden, yemek yapmak istememenin verdiği dırdırcı duygudan veya önlük bağlamanın katıksız memnuniyetinden bahseder misiniz?

Bu görmezden gelinen sohbetler, İngiliz yazar ve akademisyen Rebecca May Johnson’a, sadece yemek yapma şeklimizde değil, aynı zamanda yemek pişirmeye karşı tavrımızda da devrim yaratan ilk kitabı Small Fires: An Epic in the Kitchen’ı yazması için ilham verdi. Kitap, tariflere nesiller boyunca dinamik, yaratıcı katılım alanları olarak bakıyor ve bir tarife uymamakla övünenlerin çoğunun yalnızca orijinallik korkusuna karşı savunmacı bir tepki olduğunu belirtiyor. “Küçük ateşler,Salı günü Amerika Birleşik Devletleri’nde, duyguları incitecek kadar cesur ve kimsenin umursamadığı kadar lezzetli.

Londra’nın yaklaşık 80 mil kuzeydoğusundaki Essex’teki bir sahil kasabasındaki evinin mutfağından bir görüntülü görüşme sırasında Bayan Johnson, “mutfağı havaya uçurmamız” gerektiğine dair şakacı ama kışkırtıcı bir tartışma yaptı. Bayan Johnson için bu, baskıcı yapıları yıkmaya ve yemek yapmaktan daha fazla keyif almaya olan gerçek ilgisini yansıtan “çocukça ama ciddi” bir ifade. Bunlar, o konuşmadan düzenlenmiş alıntılardır.

“Küçük Ateşler”, yemek yapmak istemediğiniz veya yapamadığınız, sipariş verdiğiniz, bitkin düştüğünüz birçok pasaj içeriyor. Bu, yemek pişirmeyle ilgili bir çalışmada alışılmadık bir duygu ama birçok şefin hayatında oldukça normal. Bana bu pasajları yazma kararından bahset.


Üretken olmamanın utanç verici bir tarafı var. “Aaa, kanepede hiçbir şey yapmadan üç gün geçirmekle ilgili şarkı sözlerine koysam mı?” Dondurulmuş pizza yiyorum” diye düşündüğümde biraz gergin bir andı ama sonra bunun geçerli olduğunu anladım. . Bu aynı zamanda yemek pişirme imajının değerli bir parçasıydı. Önceden planlanmamıştı, kitap önerimde yoktu. Gerçeğin kitaba akmasına izin verdim çünkü yemek yapmak canlı ve somutlaşmış bir şey. Kitabı yazma konusunda kendime ne kadar güvenirsem, her şey yolundaymış gibi davranmak yerine yorgunluğumun kitaba akmasına izin verme konusunda o kadar emin oldum.

Yemek hakkında kitap yazan insanlar -özellikle yemek hakkında kitap yazan kadınlar ve yemek hakkında kitap yazan siyahiler- neşe gösterme, bitmeyen enerji gösterme ve her zaman keyifli olma baskısı altındadır. Sen görsel olarak çekici, vücudunuz görsel olarak çekici, yemek görsel olarak çekici ve metin görsel olarak çekici. Rahatsız edecek veya rahatsız edecek bir şey yok. Bu aynı zamanda yemek pişirmeyi düşünmeyi çok karmaşık hale getirmekten alıkoyan bir şeydir.


Tariflerden kaçınan insanlar arasındaki bu gururu yazıyorsunuz. Bu tavır ve özgünlük korkusu hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bu çok anlaşılır, çünkü kültürümüzde orijinal deha fikrine saygı var. Çalışmanızın diğer insanların çalışmalarına da bağlı olduğunu kabul etmeniz gerekiyorsa, o zaman bir zayıflığınız var demektir. Çalışmanızın başkalarının çalışmaları sayesinde olması, katkınızın değerli olmadığı anlamına gelmez. Ve bence aslında tariflerde durum böyle. İnsanlar bu reçetenin beni baskı altına aldığını, bu reçetenin seçme özgürlüğümü elimden aldığını düşünüyor. Orijinal olma arzusu var, yazarlığı paylaşmaya karşı bir isteksizlik var ve başkalarının çalışmalarını herhangi bir şekilde kabul etmeyi reddetme var. Mutfakta bile, başkalarının çalışmalarıyla her zaman diyalog halinde olmak zorlu bir iştir.


Yemek yapmak neden bir entelektüel uğraş biçimi olarak nadiren kabul görüyor?

Profesyonel ve saygın olanın evin dışında olduğuna dair bir görüş var. Feminist düşünür Silvia Federici, yemek pişirmek gibi belirli iş biçimlerinin nasıl doğal ve bir aşk biçimi olarak sunularak neredeyse akılsızca yapıldığından bahsediyor. Sonra genellikle bu tutumları içselleştiririz ve kendi düşüncemizin gerçekleştiğini fark etmeyiz.

Yemek pişirmenin kendisi düşünmektir. Karmaşık olması için onu icat etmemize gerek yok. Bu karmaşık. Bize kendi davranışlarımıza bu şekilde bakmamamız öğretildi. Ve böylece kitapta yavaşlamaya ve mutfakta sahip olduğum düşünceleri fark etmeye çalıştım.

Yemek yapmanın bir aşk emeği olduğuna hem katılıyor hem de bunu savunuyor gibisiniz. Kitabınızda bana bu kavramla nasıl başa çıktığınızı anlatın.

Ev işi – yemek pişirme ve temizlik dahil – aşk olarak adlandırılır. Aşk pratiği de bu çalışmanın bir parçasıdır. Depresyonda olduğunuzda bile, bitkin olduğunuzda bile, kızgın olduğunuzda bile bunu sevgiyle yapmak için bir baskı var.

Her zaman yapmak istemediğimiz iş biçimleri vardır. Ama bu iş kılık değiştirmiş sinsi bir unsur olan aşk gibi.

Aynı domates sosu tarifini defalarca yapmakla ilgili çok ikna edici bir şekilde yazıyorsunuz. Bana tekrarda ne bulduğunu söyle. Ne rutini sıkıcı yapmaz?


Her zaman bir tartışma ve tarifi olan bir diyalogdur. Gerçekten yakından takip etmeye çalışsanız bile, olaylar yine de olur. Tarif bir metindir, ancak metni basitçe yeniden üretemeyiz. En sevdiğim tarifler, bana bir tür dönüştürücü içgörü kazandıranlardır. Kitapta yazdığım domates sosu tarifi için o zamanlar yurtta kalıyordum. Tadının daha iyi olmasını umarak sosu gittikçe daha fazla eklemeye devam ettim. Daha. Tıpkı: oh, biraz pişmemiş soğan, mantar ve biber. Ve tadı kesinlikle hiçbir şey gibi değil. Ve daha fazla tuz eklerseniz, tadı tuzlu hiçbir şey gibi olmaz. Gerçekten azalan getiriler yasası var. Bu konuda kendime güvenim olmadığı için karamsar olup daha fazla şey ekleyemezdim. Neredeyse yaparak öğrenmen gereken bir şey.